Co wybrać: zoomy czy stałoogniskowce

Zoomy vs obiektywy stołoogniskowe – jaki obiektyw wybrać?

Który typ obiektywu jest lepszy – stałoogniskowy czy zoom? To jeden z najczęściej poruszanych tematów w fotografii. Niektórzy z was wybiorą obiektyw zmiennoogniskowy, a inni obiektyw stałoogniskowy. To zależy od tego, co i gdzie zamierzamy sfotografować. Bardzo ważne jest, aby wiedzieć, czym są te dwa rodzaje soczewek i które z nich należy zastosować w danej sytuacji. W dzisiejszym artykule dowiemy się o tym, jak stosować obydwa rodzaje obiektywów.

Rodzaje obiektywów: Co to jest obiektyw stałoogniskowy?

Obiektyw stałoogniskowy nazywany jest również „Stałką”, głównie przez fakt braku posiadania ruchomej ogniskowej pozwalającej na oddalenie lub przybliżenie obrazu. Dlatego, jeśli chcemy zmienić widok kadru, powinniśmy odsunąć się lub przybliżyć od miejsca, w którym aktualnie się znajdujemy. Stała ogniskowa oznacza, iż obiektyw stałoogniskowy nie posiada pierścienia do zmiany ogniskowej znajdującego się na jego obudowie.

Na rynku dostępna jest szeroka gama obiektywów stałoogniskowych, od obiektywów szerokokątnych (takich jak 14 mm i 24 mm) po teleobiektywy średniego i dalekiego zasięgu (takie jak 135 mm i 400 mm).

Rodzaje obiektywów: Co to jest obiektyw zmiennoogniskowy?

Obiektyw o zmiennym zakresie ogniskowych nazywany jest obiektywem zmiennoogniskowym lub też Zoomem. Z takim obiektywem nie trzeba się ruszać, a pierścień do zmiany ogniskowej pozwala uzyskać węższy lub szerszy kąt widzenia. Tak więc, używając obiektywu zmiennoogniskowego, możesz zmienić ogniskową, aby dostosować kąt widzenia.

Istnieje szeroki wybór obiektywów zmiennoogniskowych, może być to obiektyw szerokokątny (np. 12-24 mm lub 16-35 mm), teleobiektywy (np. 70-200 mm100-400 mm i 150-600 mm) lub uniwersalny obiektyw zmiennoogniskowy (np. 18-300 mm i 24-105 mm).

Korzyści ze stosowania soczewek stałoogniskowych

Obiektyw fotograficzny stałoogniskowy wyróżnia się jedną ze swoich największych zalet, jaką jest możliwość korzystania z szerokiego otworu przysłony, takiego jak f/1.8 i f/1.4 za rozsądną cenę. Obiektyw Canon EF 50 mm f/1.8 czy obiektyw Sigma 85 mm f/1.4 przydadzą się, kiedy zastanawiamy się nad tym, jaki obiektyw do portretów poradzi sobie w każdych warunkach przy rozsądnym budżecie.

Mała głębia ostrości przy obiektywach stałoogniskowych pozwala na używanie przysłony tak niskiej, jak f/1.2 lub f/1.4. Stosując tak szeroką przysłonę uzyskuje się większy efekt bokeh, co oznacza, że obiekt jest ostry, a tło rozmyte. Co więcej, dzięki tak niskim wartością przysłony fotografia w słabym świetle staje się jeszcze łatwiejsza. Dzięki możliwości użycia krótszego czasu otwarcia migawki, niskie wartości przysłon dają przewagę ok. 3-4 stopni świetlnych w porównaniu ze standardowymi obiektywami, chociażby takimi jak f/5.6. Tak więc, gdy używamy obiektywu stałoogniskowego w warunkach słabego oświetlenia i braku statywu, zapewni on dodatkową korzyść w postaci wpuszczenia większej ilości światła do aparatu.

Budowa obiektywu stałoogniskowego ma jeszcze jedną zaletę, mowa tu o mniejszej ilości elementów, które umieszcza się w nich w celu pełnienia określonych funkcji. Dlatego obiektyw stałoogniskowy powoduje mniej defektów optycznych, takich jak aberracja chromatyczna i zniekształcenia, poprawiając tym samym jakość obrazu.

Jaki obiektyw do aparatu

Jakie są korzyści ze stosowania obiektywu zmiennoogniskowego?

Jedną z największych zalet korzystania z obiektywów zmiennoogniskowych jest możliwość zmiany ogniskowej bez wymieniania obiektywu. Obiektyw zmiennoogniskowy zapewnia szereg różnorodnych ogniskowych, które można regulować za pomocą pierścienia znajdującego się na obudowie obiektywu. Zakres zmiennych zależy od modelu. Niektóre z nich to: 18-55 mm16-35 mm24-70 mm70-200 mm100-400 mm i 18-300 mm. Używając obiektywu zmiennoogniskowego, możesz przejść od szerokiego kąta do teleobiektywu bez zmiany obiektywu.

Dlatego, jeśli fotografowanie wymaga przełączania się między różnymi ogniskowymi, lepiej wybrać obiektyw zmiennoogniskowy, aby zaoszczędzić czas i nie przegapić ważnych momentów. Jaki obiektyw do krajobrazu czy fotografii ślubnej sprosta oczekiwaniom? Z całą pewnością będzie to obiektyw zmiennoogniskowy, dzięki któremu nie przegapimy ważnych chwil. Jeśli często podróżujemy i nie chcemy nosić dodatkowego sprzętu, obiektyw zmiennoogniskowy jest ratunkiem w takich sytuacjach. Nierzadko pójście na kompromis w zakresie jakości obrazu i fotografowania przy lżejszym załadunku w trakcie podróży zaoszczędzi nam problemów, a jakość zmiennoogniskowego obiektywu wciąż będzie stać na wysokim, przyzwoitym poziomie.

Jeśli zastanawiamy się, jaki obiektyw na początek sprosta naszym wymaganiom, zmiennoogniskowe modele są tym, czego poszukujemy. Jak wspomniano wyżej, obiektyw zmiennoogniskowy w swojej budowie jest nierzadko kombinacją pięciu (lub więcej) obiektywów stałoogniskowych w podobnej jak pojedynczy model ze stałą ogniskową cenie. Zaczynając przygodę z fotografią, warto zainwestować w przyzwoity obiektyw zmiennoogniskowy, taki jak 18-55 mm18-300 mm55-250 mm lub 70-300 mm. Po wybraniu gatunku fotografii, w którym chcemy pracować, można kupić kolejny obiektyw, który odpowie konkretnym potrzebom.

Ostateczne wnioski: Obiektyw stałoogniskowy czy zmiennoogniskowy?

Nie ma wątpliwości, że obiektywy stałoogniskowe są doskonałe, jeśli chodzi o ostrość i jakość obrazu. Obiektywy zmiennoogniskowe są jednak ciągle ulepszane, choć to jeszcze za mało. Niektóre obiektywy zmiennoogniskowe klasy premium, takie jak obiektyw Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM, dają obrazy o doskonałej ostrości i mniejszej aberracji chromatycznej.

Jeśli pragniemy uzyskać piękny efekt bokeh, który można uzyskać tylko przy szerokim otworze względnym, warto zainwestować w obiektyw stałoogniskowy. Da on możliwość wyboru przysłony, np. f/1.2f/1.2 czy f/1.8. Podobnie podczas fotografowania w słabym świetle obiektyw stałoogniskowy zapewni dodatkową korzyść w postaci krótszego czasu otwarcia migawki, co wpłynie na ostrość zdjęć. Jeśli często podróżujemy, użycie obiektywu zmiennoogniskowego będzie bezpieczniejszą opcją, wszechstronniejszą i przenośną. Nawet na weselach lub oświetleniu imprezowym nie można zawsze polegać na obiektywie stałoogniskowym, ponieważ istnieją ograniczenia, związane np. z ruchem, które przy użyciu obiektywów zmiennoogniskowych zostają zminimalizowane.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Krótki slogan nad tytułem

Powiązane wpisy na blogu

17

11

Wydawać by się mogło, że nie ma nic trudniejszego, niż fotografowanie ruchomych modeli podczas zmieniającej się pogody na sesji plenerowej. Jednak zrobienie atrakcyjnego zdjęcia w zamkniętym pomieszczeniu z ograniczonym dostępem do światła, także okazuje się nie lada sztuką. Fotografia nieruchomości, tak jak inne dziedziny fotografii, również kieruje się swoimi zasadami. Jedną z nich jest odpowiednie przygotowanie wnętrza do sesji. Dowiedz się, co zrobić, aby Twoje zdjęcia bez prawdziwych modeli potrafiły równie mocno przykuć uwagę odbiorcy....
29

10

Sesje plenerowe zawsze są dla nas szczególne. Mają w sobie nutkę nieprzewidywalności. Jaka będzie pogoda? Czy wyjdzie słońce? Czy nie będzie padało? Do ostatniej chwili tak naprawdę nigdy nie możemy przewidzieć, z czym przyjdzie nam się zmierzyć. Nie inaczej było tym razem, kiedy to mieliśmy wykonać sesję dla marki odzieżowej LAVARD....
20

10

Klienci w sieci kupują oczami. Dlatego tak ważne są profesjonalne zdjęcia produktów, które sprawiają, że stają się one bardziej atrakcyjne, a zaufanie klientów do danej marki wzrasta. Sprawdź, jak łatwo przyciągnąć uwagę klienta niezwykłą fotografią na pozór zwykłego produktu....
21

09

Planowanie sesji zdjęciowej nie należy do najłatwiejszych zadań. Jeśli jednak zależy nam na jak najkorzystniejszym efekcie końcowym, warto zadbać o szczegółowe opracowanie planu. Wybór odpowiedniego miejsca, właściwe oświetlenie oraz stylowe stroje czy też pasujące rekwizyty to nie wszystko. Musimy pamiętać również o jakościowym sprzęcie fotograficznym, wykonującym szczegółowe zdjęcia w wysokiej rozdzielczości i odwzorowującym ich barwy w optymalny sposób....