Spis treści
Fotografia produktowa – dlaczego dobre zdjęcie jest takie ważne?
Coraz więcej konsumentów kupuje dziś w sieci. To wygodne, łatwe i szybkie podejście do zakupów, dzięki któremu nabywcy mogą dokonać transakcji bez wychodzenia z domu. Dlatego często to właśnie zdjęcie robi pierwsze wrażenie o produkcie, który napotkają w sieci. Fotografia produktu ma sprawić, że klienci zapragną go mieć w swoim domu i podejmą decyzję o wrzuceniu go do wirtualnego koszyka.
W sklepach internetowych oraz na aukcjach wizualna prezentacja produktu jest kluczową kwestią. Zaraz za nią duże znaczenie ma opis produktu, jego cena, obsługa klienta, czy dobrze pozycjonowana strona. Jednak to zdjęcia produktów wysuwają się na pierwszy plan i często one decydują, czy klient w ogóle zechce zapoznać się bliżej z opisem oferty. Zła jakość zdjęć nie wzbudzi zaufania do sprzedającego i odstraszy potencjalnych nabywców, którzy szybko opuszczą stronę i pójdą do konkurencji.
Fotografia produktowa zamieszczana w sieci musi zastąpić uczucia, które towarzyszą konsumentowi, kiedy wchodzi do sklepu w poszukiwaniu danego wyrobu. Profesjonalne zdjęcia produktów mogą zadziałać na wyobraźnię i pokazać klientowi, jak będzie wyglądało jego życie po zakupie danej rzeczy. Dodatkowo umiejętne zdjęcia produktów sprawią, że zmniejszy się liczba zwrotów, ponieważ nabywcy otrzymają artykuł, którego wygląd na zdjęciu, jest zgodny z jego rzeczywistym obrazem.
Zestaw do fotografii produktowej – czego potrzebujesz na początek?
Fotografia produktowa to jedna z najskuteczniejszych metod pokazywania zalet danej rzeczy.
Zdjęcia produktów w sklepach internetowych potrafią zaważyć o sukcesie sprzedażowym firmy. Dlatego najlepiej to zadanie powierzyć profesjonalistom z Apeture Studio.
Jeśli jednak chciałbyś zacząć przygodę z fotografowaniem produktów i przekonać się, że dobre zdjęcia potrafią sprzedać daną rzecz, możesz zacząć w zaciszu własnych czterech ścian bez większych nakładów finansowych – te zostawimy specjalistom.
Portale aukcyjne z używanymi rzeczami mogą być dla Ciebie wspaniałym sprawdzianem na początek! Na pewno masz coś, czego nie używasz i chciałbyś dać temu drugie życie.
Nie musisz jednak od razu kupować całego zestawu do fotografii produktowej i zamieniać swojego mieszkania w profesjonalne studio. Wykorzystaj to, co masz pod ręką:
Zastanawiasz się, z czego powinien składać się Twój domowy zestaw do fotografii produktowej?
- Smartfon – najlepiej kiedy będzie miał stabilizację obrazu. Pamiętaj, że fotografia produktowa nie daje przestrzeni na niedociągnięcia. Musisz odwzorować produkt w jak najbardziej rzeczywisty sposób. Jeśli posiadasz aparat fotograficzny, wszystkie obiektywy szerokokątne i te z efektem „fish-eye” możesz chwilowo schować do szafy.
- Tło – być może masz już w domu gotowe tło – białe ściany i stół w tym samym kolorze pomogą Ci zrobić pierwsze poprawne zdjęcia produktowe. Co jeśli nie masz tego na wyposażeniu? Rolka papieru do plotera o długości 50 metrów wystarczy Ci naprawdę na długi czas i pomoże osiągnąć niezwykle gładkie przejście pomiędzy podłożem a tłem.
- Oświetlenie – z pewnością znajdziesz w domu dwie lampy, których światło możesz skierować na produkt. Pamiętaj, że zdjęcia muszą wiernie odwzorowywać prezentowany artykuł, dlatego dobre oświetlenie to podstawa.
- Namiot bezcieniowy – na początek wystarczą białe prześcieradła, które rozwiesisz na krzesłach wokół tła. Jeśli szukasz profesjonalnych sprzętów do fotografii produktowej, znajdziesz je u ekspertów fotografii.
- Wyobraźnia i głowa pełna pomysłów – to jeden z ważniejszych punktów całego przedsięwzięcia. Pamiętaj, że fotografia produktowa to nie tylko aparat, lampy, tło i pozostały sprzęt. To głównie pomysł, jak przedstawić dany produkt, aby klient poczuł go wszystkimi zmysłami. Internet zalany jest dziś setkami takich samych lub podobnych rzeczy. Dlatego to często od koncepcji fotografa zależy sukces sprzedażowy.
Jak robić zdjęcia produktów – kilka wskazówek dla amatorów
Przepis na zdjęcie idealne nie istnieje. Ilu fotografów – tyle pomysłów, a każdy z nich będzie miał swoją wizję, jak przedstawić dany produkt. W przeciwnym wypadku sklepy internetowe wyglądałyby jak swoje kopie.
Jest jednak kilka trików, które pozwolą Ci uatrakcyjnić fotografowany produkt. Zdjęcie nie musi być tylko nudnym obrazem artykułu, który chcesz sprzedać. Możesz dostarczyć klientowi znacznie więcej. Jak to zrobić?
- Fotografując butelkę z wodą lub innym płynem, zatroszcz się o kilka kropel wody na etykiecie. Dobrym pomysłem jest też naniesienie gliceryny pipetką. Efekt może przejść Twoje oczekiwania.
- Postaw produkt na szybie, a jego odbicie sprawi, że będzie wyglądał bardziej atrakcyjnie.
- Rzeczy, które mają coś wspólnego z ciepłem, fotografuj przy świetle o wysokiej temperaturze barwowej.
- Matowe produkty fotografuj na błyszczącej powierzchni – i na odwrót. Błyszcząca powierzchnia dodatkowo stworzy kreatywne odbicie produktu na sobie.
- Zdjęcia produktów rób pod różnym kątem. Wypróbuj ich podwieszanie lub połącz je w ciekawe kompozycje za pomocą pasujących dodatków.
- Eksperymentuj, a może znajdziesz swój własny sposób na profesjonalne zdjęcia produktów?
Fotografia produktowa – Twoje drzwi do skutecznej sprzedaży
Wydawać by się mogło, że fotografia produktowa to nic innego jak zdjęcie produktu. Jednak zagłębiając się w tę dziedzinę, wiemy już, że nie należy ona do najłatwiejszych a dobry sprzęt i akcesoria to dopiero początek sukcesu. Szeroka wiedza, cierpliwość i doświadczenie, a także kreatywność i masa pomysłów to atrybuty, dzięki którym fotograf jest w stanie zrobić profesjonalne zdjęcia produktów.
Pamiętaj, że finalnie widzisz tylko kilka zdjęć zamieszczonych w sklepie internetowym. Nierzadko jednak droga do nich mogła być długa i kręta. Warto więc zainwestować w fotografię produktową, jeśli zależy Ci na zainteresowaniu konsumentów i stabilnej pozycji Twojej firmy na rynku e-commerce. Sprawdź cennik fotografii reklamowej.